Ett slag i magen - eller i levern?

Ska alfa-galsyndromet göra att jag måste avstå från ischoklad också?

Det här inlägget vill jag egentligen inte skriva, men det är ju ingen poäng med den här bloggen om jag inte är ärlig.

Och nej, orsaken till att det här är tråkigt är inte att alla mina symptom har visat sig vara hjärnspöken i alla fall - det känns som en riktigt välkommen tanke just nu! - utan att jag råkade se ett inlägg i en amerikansk Facebookgrupp för AG-allergiker som konstaterade att det är dags att tala om smärtan uppe till höger i magen. Men jag vill inte ens överväga tanken att smärtorna inte för min del redan hör till det förgångna.

I FB-inlägget konstaterar frågeställaren att många i gruppen har kommenterat att de lider av konstig smärta i bukens övre del, i synnerhet vid revbenens nedre kant, utan att läkare har kunnat ge en förklaring till problemet.

Jag blev genast intresserad, för det är bland annat sådana smärtor som jag har har haft.

I det där första inlägget konstateras att en del gruppmedlemmar har fått gallblåsan uttagen utan att det har hjälpt. När mina smärtor undersöktes slutade det med att en läkare konstaterade att "det kan vara kramp i gallgångarna, eftersom inget gallgrus syns på magnetröntgen". Inremedicinaren i fråga sade att man kan operera bort en muskel i gallgångsmynningen, men rekommenderade det inte i mitt fall - eller uppenbarligen egentligen någonsin - eftersom mina problem inte var konstanta och ett sådant ingrepp i stället leder till andra problem.

I FB-inlägget konstaterades det att en del som har lidit av smärta i övre buken har blivit av med besvären efter att de slutade äta däggdjursprodukter, men att andra fortfarande har ont. Vissa medlemmar uppges ha angett att de har diagnosticerats med skador på lever eller bukspottskörtel, men ingen har fått någon definitiv förklaring till skadorna.

I oktober 2017 var de flesta av mina levervärden normala, men ett enzym var förhöjt. Efter det fick jag diagnosen gastrit och ingen har kollat min lever sen dess.

På tre timmar hade det första inlägget om buksmärta fått 44 kommentarer (naturligtvis i vissa fall flera från samma person) och kommentatorerna var överens om att frågeställaren hade rätt i att buksmärta är ett problem som förekommer bland AG-allergiker.

Mitt humör blev inte bättre av att någon skrev att hon har konstaterat att hon inte tål koffein eller choklad längre. Vadå?! Ska den här åkomman nu hota mitt choklad- och kaffeintag också?!

De av er som känner mig vet att det intaget inte är helt obetydligt. Redan i mitt allra första inlägg (Diagnosen) tröstade jag mig med tanken att jag kan fortsätta äta choklad. Mjölkchokladen rök visserligen i samband med att jag bara några dagar senare började med mjölkproduktsdetox (först för att bli mindre trött, som jag skrev här, sen fortsatte jag med det för att undvika hjärndimma) och det har ju inte varit så lätt, men jag har tröstat mig med veganchoklad och ischoklad när min gudson omtänksamt har lagat det åt mig.

Kaffe har jag druckit precis alla dagar. Min konsumtion har definitivt inte minskat de senaste veckorna.

Jag har inte fört bok över hur mycket kaffe jag har druckit eller choklad jag har ätit vilken dag och om det eventuellt sammanfaller med smärta under höger revben. Men jag vet att jag har haft en aning av den typen av smärta ibland även sedan jag slutade med däggdjurskött och mjölkprodukter.

Och jag vet att jag åt jag ischoklad igår och idag känner jag av revbenet. Fast det är kanske faktiskt ett hjärnspöke, för just så lättsuggererade är vi människor.

Nåja. Det blir ganska lätt att byta till koffeinfritt eftersom en kompis föredrar koffeinfritt och jag faktiskt har sådant kaffe hemma. Jag tror att jag ska testa det i ett par dagar.

Och försöka vara utan choklad. Och hålla vakt på revbenskänningarna om jag inte lyckas.

Och så borde jag väl kolla hur det står till med mina levervärden. För i kommentarerna på FB förekom rapporter om "skador som liknande levern hos en dricker mycket" och "fick diagnosen fettlever", men glädjande nog också rapporter om att en diagnosticerat sjuk lever återhämtade sig efter några år av avhållsamhet från allt vad däggdjursprodukter heter.

Kommentarer