Chark med smak

Panerad kycklingfilé på rågbröd blir en AG-trygg och god smörgås.

Det är väldigt bra att jag har en matlagningsintresserad gudson.

Hans första förslag när han fick veta att jag hade drabbats av köttallergi var visserligen att jag skulle bli frisk. Förnekelse, den första av sorgens fem faser.

Sen kom om nu inte direkt ilska så i alla fall tydlig irritation över att vissa rätter som vi båda har tyckt om nu inte längre är ett alternativ för mig.

I förhandlingsfasen tog han fasta på att en del alfa-gal-allergiker kan återgå till att äta kött.

Förra veckan räknade han upp rätt efter rätt som jag inte kan äta längre, i synnerhet efterrätter som har grädde som central ingrediens. Det tänker jag nu på som depressionsfasen.

Och sen kom acceptansen äntligen till 13-åringen. I stället för en lista över allt jag inte kan äta började det bubbla ur honom recept på det jag faktiskt kan äta. I vissa fall till och med anpassade versioner. Havregrädde i stället för riktig och margarin - eller i vissa fall olja - i stället för smör och så vidare.

Och vilken tur att jag fortfarande kan äta ägg! Utan ägg skulle så mycket till falla bort, konstaterade han. Och så lagade han en jättesats panerade kycklingfiléer åt mig igår. En del åt vi med sallad till, resten står nu kallt i mitt kylskåp för att ätas som smörgåspålägg.

Charkhyllan har nämligen blivit ett problem för mig. Det finns visserligen en hel del uppskärningar med kalkon eller kyckling, men enligt uppgift är det förvånansvärt många av dem som innehåller aromer från däggdjur. Den där ytan på den rökta kalkonen eller skivade kycklingrullen har smakförstärkare som ofta härstammar från bacon, till exempel.

Veganer äter ju inte kyckling eller kalkon, så ingen har väl tänkt att lite mer animaliska produkter i en redan animalisk produkt orsakar problem. (Men hur med alla dem som av religiösa eller kulturella skäl inte vill äta gris?!)

Jag tänkte faktiskt att det här kanske är ett problem som bara förekommer i USA. Tills jag häromdagen satt med kliande händer och det enda jag kunde komma på att jag ätit som kanske kunde innehålla något däggdjursbaserat var just rökt kalkon på smörgåsen. Det var en mör och god kalkon, men jag tror jag håller mig till säkrare produkter den närmaste tiden.

Och då är det väldigt bra att ha hemgjort kycklingpålägg att ta till. I synnerhet som den kycklingen har mycket mer smak än något färdigköpt pålägg. Mer omtanke också.

Kommentarer