Hjärndimma



Några dagar till har gått. Fortsätter med havremjölk, testar mig fram bland olika sorter. Förundrar mig över att det är så stor skillnad mellan olika tillverkares produkter. Det var nog tur att jag inte råkade börja med den som (i mitt tycke) smakar värst, då hade jag kanske inte fortsatt alls.

Tröttheten som allergin orsakar och där mjölkprodukter verkar spela en roll har jag i något sammanhang setts beskrivas med ordet brain fog. När jag har svårt att motstå frestelsen att lägga ost på brödet tänker jag på det. Hjärndimma. För det är så det känns just nu. Att dimman lättar. Och det skrämmande är att det påminner om när jag detoxade från smärtstillande efter den nervskada jag har i benet. Då var det först 3-4 månader efter att jag en nyårsafton bestämde mig för att sluta med precis alla piller som jag insåg hur borta jag hade varit. Och nu, när dimman lättar, känns det igen som om jag överraskande fick tillbaka mig själv. Det är ju så här jag är, det är ju så här jag ska kännas! Och i ingendera fallet hade jag haft en aning om dimman när den kom.

Så motivation att hålla mig borta från mjölk har jag nog. Men det betyder ju inte att jag jublar över allt som är veganskt.

Igår skulle jag beställa en pizza. På förhand hade jag inte tänkt på det, min standardbeställning på vår lokala pizzeria är ju ändå vegetarisk. Men precis när jag ska beställa min Zorbas med körsbärstomater i stället för oliver inser jag att jag inte ska ha fetaost längre.

"Vänta, nu måste jag fundera... Jag har köttallergi och försöker undvika mjölkprodukter också, så jag får äta som veganskt plus kyckling och fisk." Killen bakom disken frågar hjälpsamt om jag vill ha vegansk ost på pizzan i stället för vanlig pizzaost. Ja, det blir ju bra! Och kyckling? Visst, svarar jag, för jag tänker att jag måste våga pröva på nya smakkombinationer nu.

En stund senare beställer jag en pizza till. En utan veganost och kyckling, med paprika och rödlök och körsbärstomater i stället. Den pizzan (på bilden) var riktigt god, fast den var annorlunda.

Kommentarer