Hjärnspöken eller alfa-gal?


Jag börjar ju smått undra om det är hjärnspöken, men det verkar faktiskt som att alla de hälsoproblem jag har haft de senaste två åren har en koppling till alfa-gal. Mina magbesvär började i september 2017. Min nervskada i benet - som jag har haft sedan 2010 och har berättat om här (och här och här) - förvärrades i september 2018.

I juli i år skrev jag så här:

Verkligheten här och nu är ju den att jag inte alls är överens med min kropp alla dagar. Den värker. Den bråkar. Den senaste veckan har jag inte kunnat gå normalt från morgon till kväll en enda dag. Än har jag svårt att somna för att nervskadan i ljumsken värker, än står jag och funderar om jag faktiskt ska gå fem meter för att göra vad det nu var jag tänkte göra innan jag igen får konstatera att det just nu gör ont att gå. Och än undrar jag vilket par glasögon som kan tänkas fungera i precis de här förhållandena, för hur jag än gör tycker jag inte att jag ser så väl som jag vill kunna se.
Ur blogginlägget Nej, jag är inte en ängel!

Som jag konstaterade häromdagen verkar det finnas en koppling mellan alfa-gal och synproblem, men redan tidigare hade jag sett att det finns (en minoritet) AG-allergiker som också rapporterar ledvärk som symptom när de äter kött. Det senaste som har dykt upp i mitt synfält i FB-grupperna för drabbade är att kvinnor kan få rikligare mens (ibland så att de blöder nästan hela månaden) eller att de allergiska reaktionerna kan vara häftigare i samband med menstruation, vilket gör det svårare att skilja mellan de olika smärtorna och magkramperna.

Nu är förstås frågan om det är alfa-gal i sig eller om det är histaminet man reagerar på. Det finns belägg för att histamin påverkar synen, så om allergin får histaminnivåerna att fluktuera är det inte överraskande att synen också påverkas. Det samma kanske gäller sjuka leder och hormonproduktion. Vad är hönan och vad är ägget?

Kanske mina rikligare blödningar inte alls har med övergångsåldern att göra, utan har en koppling till syndromet, de också. Det blir ytterligare en sak att föra bok över, men den enda mens jag har haft sedan jag fick min diagnos har tillsvidare stärkt hypotesen om en koppling. (Det finns f.ö. en skild FB-grupp för kvinnor med alfa-gal, vilket tyder på att det finns ett behov att dryfta just de här frågorna. Den gruppen har jag nu ansökt om medlemskap i.)

Från att jag fick besvär med min ilioinguinalisnerv under ett medicinskt ingrepp för drygt nio år sedan har sambandet mellan ägglossning/menstruation och smärtnivån i mitt högerben varit uppenbar. Jag har utgått ifrån att den naturliga hormoncykeln gör att något sväller/krymper i min kropp och att det i sin tur påverkar den nerven precis så mycket att risken för dåliga dagar ökar just då. Om alfa-galsyndromet är orsaken till att de dåliga dagarna det senaste året har varit både fler och värre så kan jag ju hoppas att de nu småningom blir färre och lindrigare igen - och det känns faktiskt som en odelat positiv nyhet i ett sammanhang där det inte har funnits värst mycket av den varan!

P.S.
Kampen för att sprida information om alfa-gal och hela det här syndromet har tagit ett kliv framåt i och med lanseringen av sajten Alpha-Gal Information (jadå, den länken finns nu också i länkskafferiet). Webbplatsen är under uppbyggnad så vissa sidor fattas tillsvidare, men redan nu finns där en hel del matnyttigt för dig som (tar till dig information på engelska och) misstänker att du har fått köttallergi eller t.ex. jobbar med mat och vill förstå mekanismerna och riskerna bättre.

Kommentarer