Vattentortyr



Nu orkar jag inte testa olika sorter av havremjölk längre. Orkar inte med besvikelsen när det smakar bränt vatten i stället för kaffe. (Hur kan något smaka som bränt vatten?!) Eller när kaffet och "mjölken" skär sig så det ser ut som industrispill. Och smakar därefter.

Så jag kör hädanefter med Valios Oddlygood Barista som faktiskt funkar i min morgonlatte. Det smakar inte som mjölk, men det är helt okej och väldigt mycket godare än det mesta jag har testat de senaste dagarna.

Jag har ändå en massa testande framför mig. Att hitta ett veganskt margarin som inte smakar illa, till exempel. Och jag tar gärna emot förslag på vad man kan använda som dippsås till chips. Har testat en havreyoghurt hittills och inte varit värst imponerad, men ska väl fortsätta med det. Soja fanns på listan över höghistaminmat, så sojaprodukter står inte högst på listan.

Samtidigt märker jag ju att det är emotionellt påfrestande att man är tvungen att vända upp och ner på så oändligt mycket. Jag stirrar på schampoflaskan i duschen: Innehåller den något från ett däggdjur? Jag drar på mig en ylletröja och tänker på att en del AG-allergiker inte ens kan ha skor i läder längre.

Hade tid hos min läkare idag för att kolla om jag behöver fortsätta käka antibiotika för att förhindra att jag får borrelia också (nej, det behöver jag inte, det röda som finns kvar vid det bettet är bara en reaktion på infektionen, inte ett tecken på att medicineringen inte har bitit) och passade på att be om recept på något antihistaminpreparat. Men sen konstaterade vi att ingendera visste om magnesiumstearatet i diverse mediciner var animaliskt eller inte, så vi kom överens om att jag skulle kolla upp vad som rekommenderas i FB-gruppen för köttallergiker så att jag sedan kan få ett recept på en medicin som med säkerhet inte innehåller något som jag inte tål. (Jag kan rapportera att jag ska få ett recept på Desloratadin Sandoz.)

Ett återkommande tema i kamratstödsgrupperna på FB är att vardagen blir så annorlunda. Människor jublar när de får tips om att ankbacon är värt att testa (för det är en så mycket fetare fågel än t.ex. kalkon), för om man kan få bacon och ägg till frukost så är det något som är sig likt. För det är inte det enskilda bytet som är besvärligt, utan att det är så oändligt många saker man ska byta ut. Helst på samma gång. Och då blir det lite kinesisk vattentortyr över det hela.

Kommentarer

  1. Hej! I vår familj funkar Keiju 70% som smakar (enligt mig) bra på brödet och kan användas till stekning/bakning. https://www.keiju.fi/tuote/keiju-laktoositon-kasvirasvalevite-70-600-g/

    Vi äter mest vegetariskt+fisk och använde detta då jag helt "i misstag" upptäckte att det var veganskt också. Så vi har nog använt det helt annars bara. Lycka till med den nya dieten!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar