Kemikalier och klåda


Ja, ja, jag måste ta itu med kemikalierna. För jag åt inget animaliskt alls till frukost och ändå kom klådan på händerna. Så det måste vara någon av de kemikalier jag hade att göra med tidigare idag. Så kan det uppenbarligen plötsligt gå när man är köttallergiker och plockar ner tvätt...

Jag brukar ju inte reagera på det tvättmedel jag har använt hur länge som helst, så jag undrar vad jag oavsiktligt har fått i mig. Å andra sidan vet jag att reaktionen antagligen förvärrades av att jag åt tomatsmörgås till frukost, kanske också av gårdagens chili con pollo. För jag har läst att tomater är histaminstinna. (Vilket ju inte gör mitt liv lättare när jag inte kan äta grädde - då blir ju tomatbaserade såser och rätter plan a, liksom.)

Jag har tagit en antihistamintablett och väntar på att klådan ska lätta. Men i stället vet jag om mina tår  och fotsulor också, vilket stärker min tanke på att det inte alls behöver en reaktion på något jag har rört med händerna - som tvätten - utan kan vara en fördröjd reaktion på något annat. Inte för att jag kommer på vad det kunde vara.

Å andra sidan kliar min vänsterhand mycket mer än den högra. Vilket får mig att tänka att det ändå var tvätten, för jag plockade med höger hand och höll i med vänster, så vänsterhandens kontakt var längre och oavbruten... Jag måste väl stifta närmare bekantskap med innehållsförteckningen på tvålen som det står "Sensitive" på.

Och jag måste helt enkelt bli bättre med att föra bok över allt jag äter och använder. Jag sitter på något sätt fast i att mina symptom var så mycket lindrigare förr.

En sak är säker: Jag hatar klåda.

* * *

EDIT: Jag inser plötsligt att jag i morse hanterade en burk med salva som var lite klibbig. Kollade innehållsförteckningen. Jodå, första ingrediensen är lanolin, ett fett som finns i ull. Så min reaktion fick sin förklaring och tvättmedlet var inte boven.

Men den salvan kommer jag minsann inte att använda. Inte heller röra vid den burken igen med bara händer.

Kommentarer