Alfa-gal påverkar synen också!


I maj 2019 skaffade jag nya glasögon. Min syn hade försämrats drastiskt på kort tid på höger öga och enda sättet att råda bot på illamåendet och huvudvärken var starkare glasögon. Det blev progressiva glasögon att ha till vardags, skärmglasögon att ha när jag arbetar och så ett par att ha när jag läser. För jag vill ju ge mina ögon allt stöd jag kan.

Föregående gång jag behövde nya glasögon var i maj 2018. Bara ett år kunde jag använda det förra paret. Och med mitt behov av specialslipning är det inte ett billigt nöje att byta brillor.

När skaffade jag nya glasögon före 2018? Jo, i december 2007. På över 10 år förändrades min syn alltså inte.

Men 2017 blev jag fästingbiten och mina magbesvär började. Då hade jag ingen aning om det jag vet nu, att orsaken till mina problem var alfa-galsyndrom. (Det kallas syndrom just för att det påverkar mer än en aspekt av livet) Eller att alfa gal också påverkar synen.

Fast det där med att det påverkar synen står inte heller på en enda sida över symptom på alfa-gal eller köttallergi som jag har hittat. Så hur vet jag då att det finns ett samband?

Jo, igår råkade jag se en förälders kommentar i en av FB-grupperna för köttallergiker. Ett barn i familjen hade fått diagnosen alfa-gal och nu undrade mamman om andra hade upplevt försämringar i synen i samband med åkomman, för hennes barn hade fått väldigt mycket sämre syn precis i samma veva och hon ville veta om det fanns en koppling. Om det finns en koppling så täcker försäkringen den hjälp barnet behöver - om det inte finns en koppling så står familjen själv för fiolerna.

Och i kommentarerna under det inlägget fanns det en massa ja-svar.

Sug på den. Ett fästingbett som påverkar hur du ser. Nej tack!

För att skaffa mer information sökte jag i gruppen på ordet eyesight, syn. Och bingo: inlägg på inlägg klagade över att synen har försämrats. I vissa fall uppgav folk att de ser suddigt efter att ha fått i sig något däggdjursbaserat eller mjölkprodukter. Andra skrev att de kunde sluta använda läsglasögon igen efter att ha slutat med mjölkprodukter.

Och jag då?

Jag tycker att höger öga igen känns trött - nu när jag har försökt vara mjölkfri i en dryg vecka. Kanske ögat inte håller på att bli sämre, utan bättre?!

Kommentarer