Te och sallad


De senaste dagarna har jag varit så histaminstinn att jag har reagerat även på koffeinfritt kaffe. Kaffe innehåller nämligen histamin oberoende av koffeinnivå.

En antihistamintablett morgon och kväll har gjort att jag har kunnat fungera, men tanken på att kanske tvingas avstå från det lilla jag har kvar av mitt morgonkaffe (efter att mjölken har bytts ut mot havremjölk och kaffet mot decaf) känns just nu omöjlig.

Resten av dagen kan jag dricka te, tänkte jag. Men sen googlade jag lite och konstaterade att te också innehåller koffein.

Grejt.

Så igår, när jag ändå hade ärende till Helsingfors, gick jag till en riktig tebutik och köpte två sorter av vitt te med låg koffeinhalt.

Ett par kvarter från tebutiken konstaterade jag att jag var hungrig. Då befann jag mig vid Picnic på Fredriksgatan, så jag vek in där och tänkte att de rimligtvis har något jag kan äta.

Och det visade sig att de också hade en personal som verkligen bemödade sig för att se till att min sallad skulle bli ätbar för mig.

Jag var nämligen trött av alla motgångar och ville göra det så enkelt som möjligt för mig, så jag beställde en cesarsallad med kyckling utan mjölkprodukter.

Då fick jag frågan om jag inte hellre skulle ta en sallad där jag själv valde alla ingredienser, men jag sa att det säkert blir bra sådär. Förklarade att jag har blivit fästingbiten och nu är allergisk mot allt som kommer från däggdjur, men att jag antog att såsen är det enda mjölkbaserade i en cesarsallad, så det blir bra.

I stället för ett whatever engagerade sig den anställda i min situation, föreslog dubbelmängd kyckling och lite solrosfrön för att piffa upp salladen och gick dessutom igenom vilka av deras dressingar som inte innehöll mjölkprodukter.

Och när jag redan hade betalat dök hon upp igen och sa att hon hade dubbelkollat att batongen säkert inte innehöll något jag är allergisk mot och att deras margarin är växtbaserat.

Det gjorde mig glad. Väldigt glad.


Kommentarer