Ett restaurangbesök


I lördags gjorde jag en utfärd till Borgå med några vänner. Vi avslutade vårt turistande med ett besök på Bistro Gustaf, för på den menyn hade vi på förhand hittat anka - så att jag skulle slippa äta broiler för n:te dagen i rad.

När vi sedan satt vid vårt fönsterbord såg jag att det också serverades grodlår. Kanske jag skulle ta en förrätt i alla fall?

Jag hörde mig för med personalen: är något av grodlårsalternativen mjölkfria? Vår servitris gick för att kolla det med kökspersonalen och kom strax tillbaka och rapporterade att alla tre rätterna hade mjölk i sig, men att kocken kunde fixa en mjölkfri variant åt mig.

Anklåret skulle också egentligen höra ihop med en pyré med mjölk i, men det var inte heller något problem, kocken skulle fixa en mjölkfri ankrätt åt mig.

En i sällskapet åt det jag skulle ha ätit om jag inte hade alfa-galsyndrom, nämligen tartarbiff. Kanske det är förklaringen till att jag aldrig hade ätit grodlår förut: de restauranger som serverar grodlår serverar också råbiff och förr har jag alltid valt rått kött framom stekta grodlår.

Men grodlår är gott, ska ni veta. De smakade ungefär som en korsning av fisk och kyckling, fast inte som någondera. Smaken var väldigt mild, och det var oändligt trevligt att kunna unna sig något i matväg som inte var sådant som jag i teorin kunde ha lagat själv.

Ankan var också riktigt god. Milda, fina smaker som gjorde mig glad - trots att jag bara fick sluka tartarbiffen med ögonen.

Och grodlår kommer jag att äta igen när tillfälle ges. I synnerhet om det är en så tillmötesgående restaurang som Bistro Gustaf, som klarade av mina behov galant. Inga kliande händer, inga allergiska reaktioner i magen.

För jag måste ju medge att jag var lite nervös framåt kvällen: skulle minnet av den goda middagen förstöras av en allergisk reaktion i efterhand? Men nej, det finns inget alls som hindrar mig från att börja fundera på när jag har anledning att besöka Borgå igen...

På menyn stod det "Confiterat anklår, brynt selleripyré och svartvinbärs sky", men jag fick mitt anklår med rödkål och gröna bönor i stället. Och det var såå gott.

"Klassisk råbiff tartar med äggula 64 °C" lär också ha varit väldigt god.




Kommentarer

Skicka en kommentar