Små framsteg räknas också


Efter några dåliga dagar är det bara rimligt att det kommer en bra också. Igår vågade jag mig på lax med romsås med Oatlys iMat Fraiche, ett havrebaserat crème fraiche-substitut.

Jag smakade på havrefraichen innan jag blandade i den i rommen och tyckte att smaken var ganska stark. Tror att den skulle passa bättre i sådan mat som värms upp, men det blev helt okej i romröran också eftersom jag bara blandade i några skedar fraiche - då fick löken och dillen också komma till tals.

Det känns genast bättre när jag kan äta något som jag är van vid från tidigare (alltså från tiden före diagnosen) med bara en alfa-galtwist på receptet i stället för att vara tvungen att tänka om helt.

Jag har faktiskt ett minne av att jag i något skede i mitt förra liv har använt någon havrefraiche i min matlagning i stället för vanlig crème fraiche och att jag inte ens märkte skillnaden den gången, så jag ska nog testa andra märken än Oatly, fast jag var helt nöjd med slutresultatet igår.

Sent igår kväll lyckades jag också beställa en liten isolerande väska för mina adrenalinpennor, vilket kändes bättre än väntat - i synnerhet som jag först hade reagerat med att bli sur vid tanken på att jag måste tänka på medicinens temperatur också, alltså.

Tillsvidare har jag helt enkelt stuckit in pennorna i innerfickan på min vinterjacka - där håller de sig varma när jag går ut och borde vara enkla att hitta om de behövs.


Kommentarer