Glada upptäckter i butiken


Jag kände stor glädje när jag hittade färsk tonfisk i butikshyllan här i Karis igår. Jag visade - jublande - upp mitt paket för en vän jag träffade i butiken och hon tittade lite förvånat på mig. Jo, de har tonfisk här ibland.

Jag kunde bara konstatera att jag ju har haft för vana att gå förbi den hyllan och direkt till köttet.

Men nu är det ju den här nya vardagen jag lever med, så jag tittar på helt nya hyllor.

Som majonnäs, då. Jag har aldrig varit en stor vän av majonnäs tidigare. Men nu är det annat ljud i skällan.

Häromdagen åt jag ugnsbakad potatis med räkor och då använde jag någon sorts sojayoghurt i stället för gräddfil till vitlökssåsen. Det gick ju, men speciellt nöjd var jag inte.

Så idag när jag botaniserade i de nya hyllorna som jag inte har befattat mig med tidigare insåg jag att om majonnäs funkar bra i hamburgare som sås (innan jag märkte att Felix Hamburgerdressing också är okej för mig) så ska det väl gå bra att äta aioli till räkorna och potatisen i stället för någon icke-yoghurt.

Dessutom märkte jag att Hellman's Real Mayonnaise hade en logga på burken som signalerade vegetarian + ägg. Det är ju perfekt för mig!


Men när jag nyss googlade ovo-vegetarian (jag hade tidigare hört om lacto-ovo-vegetarian, men jag inte ju kan använda mjölkprodukter) hittade jag också termerna pollotarian (eller pollo-vegetarian), alltså vegetarian som också äter fågel, och pesce-pollotarian, vegetarian som äter både fågel och fisk/skaldjur!

Inte för att min allergi direkt blir lättare av att det finns ett namn för den diet jag måste hålla, men det betyder att det sannolikt är lättare att hitta recept som faktiskt passar mina behov! (Och i en drömvärld varor med rätt produktmärkning.)


Kommentarer