Lyckade måltider


Dag tre i Oslo gick bra. Lunch - eller lunsj, som det stavas på norska - åt vi på Kirkens hus och det gick bra att plocka åt sig sådant som var AG-tryggt vid serveringen.

För min del blev det en sallad med kyckling, några potatisar och en bit batong. Jag blev mätt och nöjd och fick inga reaktioner, fast jag förstås tänkte på att det fanns en risk för korskontamination i och med att alla gick längs med samma linje och tog för sig av maten.

Så alla ni som inte är allergiker, tänk på att aldrig ta x med den sked som hör till y - någon kan vara allergisk för det ena eller det andra och det kan räcka med pyttesmå mängder för att orsaka en reaktion.

Saras fredagslunch i Oslo

Middagen intogs igen på restaurang och jag fick föra samma samtal med personalen som kvällen innan. På menyn fanns det två rätter som inte var markerade med (M) för mjölk, en förrätt och en huvudrätt, så jag utgick ifrån att det var mina alternativ.

Personalen tipsade i alla fall om att jag också kunde välja en bruschetta som förrätt, för den kunde köket laga mjölkfri åt mig. Det gjorde mig glad, så jag bytte till den förrätten och valde som planerat en skaldjurspasta till huvudrätt.

Frutti di Mare-pastan var god och portionen stor.

Båda var riktigt goda - i synnerhet pastan - och ingendera gav mig några symptom, så den här dagen klarade jag och Oslo med bravur!

Kommentarer