Omelett i Oslo


Idag tog jag flyget till Oslo. På flyget åt jag en påse nötter (det var länge sedan frukosten i det skedet) och drack Finnairs blåbärssaft, så där uppstod inga problem.

Vi är två från Finland som deltar i Nordisk ekumenisk kvinnokommittés möte här de närmaste dagarna och eftersom den andra deltagaren reser med gipsad fot efter ett fall begränsade hennes rörlighet våra lunchalternativ - det fick bli puben receptionisten på hennes hotell rekommenderade.

Maten var god, men mina planer på fish & chips (det var ju trots allt en pub) stupade på att det inte gick att byta ut remouladen mot aioli eftersom pubens aioli också innehöll mjölk.

Så jag bytte till plan B och bad om att få en omelett med kyckling, potatis och rödlök utan mjölk. Jag bad förstås om att få den stekt i olja och utan smör och eftersom servitrisen påpekade "omelett utan mjölk" när hon serverade den vågar jag hoppas att jag inte ska vara helt hjärnblåst imorgon. (Med tanke på att det blir en hel konferensdag på norska är det bättre om jag är alert!) Åtminstone var omeletten både riklig och god.

Jag bor inte på hotell utan på dominikansystrarnas gästhem Sta. Katarinahjemmet. Men tre nätter här får mig att undra om jag kanske borde tassa över Bogstadveien till The Body Shop för att köpa en handtvål som jag vet att inte ger klåda. Jag försökte nog läsa innehållsförteckningen på tvålen här, men har ju ingen aning om det mesta.

Memo to self: Packa en liten flaska handtvål på nästa resa.


Kommentarer