Och nu är plast ett problem också :(


Jag har sovit med mitt aktivitetsarmband på armen så gott som varje natt det senaste året.

Igår vaknade jag med underliga, svidande röda märken på handleden.

Jag tänkte ungefär "Oj, så konstigt, den måste ha flyttat på sig under natten så det blev för spänt där", flyttade på armbandet, gnuggade mig lite och började dagen. Och glömde bort hela saken.

Tills jag vaknade med precis samma problem idag. Fast kanske lite värre. Det känns lite som två parallella brännsår precis där spännet har varit. Som om den svarta plasten innehöll något som den vita inte gör.

(På bilden ovan har jag armbandet i spändare läge, för i instruktionerna från Fitbit heter det att man under natten gärna ska ha sitt aktivitetsarmband lite högre upp på armen. Därför är brännmärkena precis intill varandra.)

Så jag tänker ju på alfa-galsyndrom och att det finns mammaliska ämnen där jag minst väntar mig det. På att det kanske kunde vara en allergisk reaktion i alla fall.

Så jag söker på "fitbit" i den största AGS-gruppen jag är med i på Facebook. Och hittar svar på svar som andra allergiker har fått på frågan om man kan vara allergisk för plast. En del uppger att de har blivit allergiska mot plastkassar.

En ny avgrund öppnar sig vid mina fötter, med andra ord.

Jag ser att #fitbitburn är en tagg på sociala medier. Jag kommer inte - som en användare på Instagram - att virka ett litet armbandsskydd åt min Fitbit, men någonting måste jag ju hitta på. Bra idéer för en lat och inte handarbetsinriktad person som jag, anyone? Det här hed en bit hushållpapper under remmen känns lite improviserat...


Edit: Jag fick ett tips om att artificiell citronsyra (E330) kan vara ett problem. Eftersom jag hade ätit godis med E330 i både igår och i förrgår låter det rimligt att där finns ett samband. Jag googlade på det och hittade den här artikeln om att allergiska symptom kan förvärras av just E330. Så det tycks definitivt vara en kofaktor för mig och jag får stryka fruktversionen av Pommix från godislistan. Och komma ihåg att undvika E330 i alla andra sammanhang också framöver.

Kommentarer