Matdagbok och andra framsteg


Jag har snällt börjat föra matdagbok i en app på mobilen. Skriver in varje kopp kaffe och varje banan och mandarin jag äter. Antecknar om kaffet var decaf eller inte och att latten van gjord på havremjölk, inte något annat.

Min app har en skild ruta för symptom och man kan fylla i hur svåra utslag man har fått, till exempel, och hur länge symptomen varade. Jag betalade ungefär fem euro för att slippa klicka bort reklam stup i kvarten och för att appen ska plocka fram eventuella samband mellan det jag åt och hur jag reagerade.

Den kan läsa in streckkoder också, men den ger inte ingredienser etc. direkt, det får man fylla i själv. Men när det en gång är gjort kommer den ihåg samma produkt nästa gång man äter samma sak.

Igår var en bra dag. Jag fick fylla i att jag åt kycklingfärsbiffar med kantarellsås till middag.

Det finns en rad för egna anteckningar för varje måltid eller symptom och där kunde jag ha skrivit att det var gott.

Aito havregrädde skulle jag nog fortsätta använda även om jag plötsligt slutade vara allergisk mot alfa-gal, så lyckad blev svampsåsen.

Receptet för biffarna, om det nu förtjänar att kallas så, var enkelt: Knäck ett ägg i en skål med 400 g kycklingfärs och blanda väl. Panera i vetemjöl och stek i rypsolja. Servera med svampsås och kokt potatis.

Konsistensen kanske hade blivit bättre av lite panko/ströbröd, men det får jag experimentera med en annan gång. Just nu är jag bara glad åt att ha utökat min meny med en ny rätt.


Kommentarer