Drömmar om chokladkaka


Min mamma skickade en länk till en artikel om en chokladkaka i Lissabon. Man kunde klicka sig vidare till ett recept. Det gjorde jag förstås. Lite håglöst, för i allmänhet är New York Times' recept låsta, men det här kom jag åt!

Nej, det var inte ett recept på en mjölkfri chokladkaka.

Och strikt taget borde jag kanske inte äta chokladkaka alls, men om man nu tänker sig att jag är väldigt försiktig med allt annat (i synnerhet E330), så att histaminet i chokladen inte kommer åt att bli ett problem. Då låter det ju som en fin plan.

Inte att jag lagar kakan, för då blir den inte bra, men att jag ber min gudson som är bra på matlagning att göra det.

Fast ett problem återstår. Grädden i ganachen.

Smöret går att ersätta med margarin och chokladen kan man välja så att den är så mjölkfri som möjligt. Men grädden.

1 ¾ cups/420 milliliters heavy cream, hette det.

Det är över 4 dl vispgrädde. (Jodå, det är vispgrädde; en snabbgoogling lärde mig att amerikaner ibland kallar vispgrädde för just heavy cream i stället för whipping cream.)

Så nu behöver jag hjälp: Vad ska jag föreslå att min gudson ersätter grädden med för att laga den här kakan så att jag kan äta den utan att behöva använda mig med mina adrenalinpennor efteråt? Finns det någon havrevisp värd namnet? Som inte förstör smak eller konsistens på ganachen och därmed hela kakan? Anyone?

* * *

Kakan på bilden är från mitt tidigare liv, ett liv med mycket choklad och inga problem med grädde. Den kakan hade min gudson också lagat, för inte i heller i det livet var jag intresserad av matlagning.


Kommentarer