På tåget till Joensuu


Jag hade förberett mig på 5+ timmar i tåget norr- och österut med att packa majskakor, bananer och havreflingor. Men eftersom jag hade stämt träff i restaurangvagnen klo 8.30 gick jag dit och lade ut texten om min allergi igen.

Personalen i restaurangvagnen var fulla av sympati men föreslog genast ett en vegansmörgås: en sandwich med bönprodukten härkis i. Jag suckade, kom ihåg den positiva attityden och tackade ja. Medan sandwichen blev uppvärmd tipsade personalen mig om en sallad som också är vegansk och jag tackade för beskedet - jag ska ju åka hela vägen tillbaka efter dagens möte och morgondagens seminarium.

Smörgåsen var ingen höjdare, men den var inte heller alls så äcklig som jag fördomsfullt trodde, utan alldeles ätbar. Jag var också glad att jag serverades den på tallrik med bestick, för den höll inte ihop värst bra, så det var lättare att äta den snyggt med kniv och gaffel.

Och havregrynen, majskakorna och de flesta bananerna har jag kvar som middagssubstitut i Joensuu om det visar sig att min anmälan inte har gått fram på rätt sätt.



Kommentarer