Att informera om sin allergi


Vid årsskiftet insåg jag att det är dags att ta den här allergin på allvar. För att min insikt ska vara till större nytta behöver också eventuell vårdpersonal veta hur det står till.

I synnerhet med utlandsresor i åtanke bestämde jag mig därför för att beställa en bricka eller något annat för att informera om att jag är allergiker. Efter en del googlande tyckte jag det var en smart idé att ha något som man kan fästa vid sitt aktivitetsarmband, eftersom jag resonerade att jag ju ändå har det på mig.

Det beslutet ledde mig till MyID, och en silikongrej med en QR-kod på baksidan. Koden kopplas till en profilsida där man kan fylla i vad man har för allergier och/eller sjukdomar samt medicinering och kontaktuppgifter till anhöriga etc.

Dessutom erbjöd MyID möjligheten att också beställa en skild silikongrej att trä över arbmandet till min fitbit med önskad text. "Alpha-Gal Allergy" rymdes precis på det begränsade utrymmet, så jag beställde grejen med QR-koden och den specialproducerade allergiremsan till.

Och så väntade jag.

Och väntade.

Och väntade.

Jag började redan undra vad man ska göra när något man har betalat för med kreditkort aldrig kommer, men sköt sedan upp hela besväret och fortsatte vänta i stället.

Några dagar innan jag skulle flyga till Paris tog MyID kontakt: Vi beklagar att er beställning har dragit ut på tiden, vi försäkrar att vi snart kan skicka beställningen men för att trösta er får ni dessutom välja ett skilt armband och ett MyID-kodkort att lägga i plånboken helt gratis.

Jag kollade in sortimentet på deras webbsajt på nytt och valde ett armband i svart som jag tyckte såg diskret och användbart ut. Och undrade om det betydde att jag faktiskt skulle få min beställning i något skede. Åtminstone kändes det bättre att fortsätta vänta.

I något skede fick jag en orderbekräftelse per e-post: vi har skickat det ni ursprungligen beställde. Inte ett ord om tilläggsprodukterna.

Men jag väntade inte förgäves! För några dagar sedan kom paketet från USA äntligen och innehöll både originalbeställningen och de extraprodukter jag fick som plåster på såren.



På MyIDs webbplats står det inte uttryckligen att MyID Sleeve passar ihop med det aktivitetsarmband jag har, en Fitbit Charge 2, men både QR-grejen och Alpha-Gal Allergy-texten gick att trä över armbandet utan större problem.

Profilen på MyID-sajten hade jag skapat tidigare. Där står det på engelska, finska och svenska att jag är allergisk mot alfa-gal och en kort förklaring om vad det är, med konkreta exempel på sådant jag inte kan äta eller behandlas med.

Och sen funkade ju inte QR-koden när jag hade kopplat den och skulle testa.

"Sidan finns inte."

Väntade en timme, kollade på nytt. Nada.

E-postade MyID och tänkte surt på att det företaget inte kommer att bry sig om att jag tänker skriva fult om dem på svenska. Men svaret dröjde inte länge: Vi beklagar att en uppdatering vi har gjort i våra system inatt har gjort att registreringen inte har lyckats, men nu har vi rättat till felet och allt borde fungera igen.

Och det gjorde det faktiskt. När jag skannade koden med telefonen kom jag direkt in på min profilsida med den information jag hade kryssat för att skulle vara offentlig.

Så nu går jag faktiskt hela tiden omkring med behövlig information på ett rimligt lättillgängligt sätt.

Bonusarmbandet jag fick har jag inte kopplat till min profil än, men kortet har jag aktiverat och lagt i fodralet med mina adrenalinpennor. Då finns informationen i handväskan också, resonerade jag.

Jag kan också printa ut en skild QR-kod på min profilsida och lägga den i plånboken eller kalendern om jag vill. Men just nu känns det att det här räcker.

Jag har laddat ner MyID-appen till min telefon, men inte satt mig in i om man kan ha den att visa informationen på låsskärmen vid behov. Det kanske jag borde göra. Sen nångång.

Skulle jag rekommendera MyID? Tja. Inte direkt, eftersom servicen fungerade just så trögt som den gjorde, men om du vill ha precis det jag ville ha, alltså något du fäster på ditt aktivitetsarmband, så tror jag inte att någon annan säljer motsvarande produkter. Men vänd dig inte till dem med en specialbeställning med egen text om du har bråttom, för det såg jag sedan att andra också hade klagat över att inte funkade som utlovat.

Men visst känner jag mig lite tryggare nu. Och det är ju bra.

Kommentarer