Ett glutenfritt liv, del 1


Nu är fastan här och jag har jag börjat prova på hur det är att leva ett glutenfritt liv - trots att celiakiprovet alltså var negativt.

Hittills har det gått bra, måste jag säga. Magen verkar nöjdare och jag tycker att det pirrar lite mindre i fingrarna, men jag har hållit på så kort tid, så det kan vara en chimär.

De olika glutenfria bröden jag har testat har tillsvidare smakat gott i min mun och det är inte heller illa.

En lovande start, med andra ord.

Jag har helt avsiktligt låtit bli att ta antihistamin för att förebygga eventuella reaktioner även när jag har hälsat på hos vänner där det har ätits t.ex. pizza med ost på. När jag blir varmare i kläderna ska jag se om jag vågar lämna bort ansiktsmasken också, för att se om det jag trodde var en reaktion på stekånga kanske ändå hade med glutenet att göra.

Men riktigt så långt har jag inte kommit än.

Men fastan är ju en bra tid att (försöka) öva upp sitt (obefintliga) tålamod.

Kommentarer