Dags för celiakitest


Here we go again. Tvi.

Jag som aldrig har brytt mig om det här med blodprov, fast det har varit svårt att hitta mina ådror, tycker mer illa om det för varje gång nu. Fast det gick bra igen idag, till slut.

Inte för att det kom blod på första sticket. Eller det andra. Men trägen vinner och vi behövde inte ge upp den här gången.

Situationen blir förstås inte bättre av att det aldrig verkar vara någon trevlig orsak som gör att jag går på blodprov dessa dagar. Det är liksom inga goda nyheter man väntar på.

Den här gången var jag  i labbet för att ta celiakiprov.

Och då är det bästa man kan hoppas på ett negativt svar.

För celiaki vill jag minsann inte ha.

Tack, det räcker mer än väl med alfa-gal. Det gör det alldeles tillräckligt komplicerat att hitta något ätbart ute på stan. Ska det i framtiden vara glutenfritt också får jag ju tänka om ännu mer.

Orsaken till celiakiprovet är mitt låga långtidsjärn. När jag talade med min läkare förra veckan, efter att ha sett på Kanta att mitt serumferritin var nere i 22 ug/l, sa hon att vi måste försöka ta reda på orsaken.

Det innebär alltså att vi kollar om jag har celiaki och att jag inte har blod i avföringen. Så det blir 3 x avföringsprov också, hurra. Ta om guldkant på tillvaron!

Fast blod i avföringen oroar jag mig inte för (just nu åtminstone), men risken för celiaki tar jag på allvar. Inte bara har jag i diverse FB-grupper för AG-drabbade sett att det finns en och annan som har båda (finns det rent av ett samband?) utan för att det skulle förklara en del av de gastrointestinala symptom som jag har trott att har varit orsakade av alfa-gal men som jag inte har kunnat få att passa ihop med något jag ätit.

Kanske boven i dramat inte har varit något däggdjursbaserat, utan glutenet i pastan som jag har ätit med en AG-vänlig sås?

Hur som helst är jag glad att det igen finns ett enkelt blodprov. Mot slutet av veckan får jag veta om det gäller att lägga om kosten ytterligare eller om jag ska leta efter förklaringen till mitt låga ferritin på annat håll.

Det var ur handleden sköterskan fick blod ur mig den här gången.

Kommentarer