Tack, men nej tack!


Jag är ganska färdig med det där med att fortsätta äta gluten i väntan på diagnosen.

Den senaste tiden har jag ätit väldigt lite vitt bröd. Jag brukar äta rågbröd, inte vetebröd till frukost och mellanmål, men de senaste veckorna har jag inte ens känt för efterugnsbröd, utan har mest ätit surskorpor och knäckebröd. Är det mindre gluten i sådant bröd?

För att säkert få i mig tillräckligt med gluten för en eventuell gastroskopi köpte jag igår havresemlor. (Jaja, i Sverige kallar ni dem för småfranska. I Finland heter fastlagsbullen just så och inte semla.) 31% havre och resten vetemjöl.

En sån åt jag till frukost idag och läste koncentrerat i tidningen för att inte tänka på vad jag åt. Gårdagens frukost på vispgröt fick jag nämligen inte i mig, för jag tänkte för mycket på att jag kanske skulle må sämre av vetet i gröten.

Ganska exakt en timme efter att jag åt frukost idag kom symptomen. Först kände jag mig lite däst, sen kände jag värk i magen och knappt hade jag hunnit anteckna det i den app jag använder för att bokföra symtom förrän jag fick gå på toaletten.

Med tanke på det var det kanske likaså bra att jag inte fick i mig så mycket frukost igår. En timme efter frukosten igår var jag på väg till järnvägsstationen för att ta tåget till Helsingfors, nämligen.

Om ett par timmar ringer läkaren och jag hoppas verkligen att jag får höra att jag kan lägga av med glutenet direkt.

Men det kan ju också hända att jag "bara" har drabbats av IBS. Kanske någon trodde att jag ville ha en ny bokstavskombination för att hålla AGS sällskap...


Kommentarer