Inte celiaki


Nu har jag talat med min läkare. Celiaki var det inte.

För en vecka sedan skrev jag att det "bästa man kan hoppas på" när man går på celiakiprov är ett negativt svar.

Så jag borde ju vara nöjd nu.

Och jag tror faktiskt att jag kommer att bli det bara jag hinner smälta beskedet. Det är trots allt mycket som är enklare utan celiaki.

Men samtidigt... För det är ju som vanligt ett evigt å ena sidan, å andra sidan.

Det skulle faktiskt ha varit skönt med en diagnos.

Men jag är glad åt att slippa äta sådant som inte känns bra bara för att säkerställa en diagnos jag i slutändan behöver bara för att inte äta det som inte känns bra.

Nu kan jag köra en "låg-glutendiet" en tid och se om det känns bättre. Jag kan ju ha utvecklat en mer specifik allergi eller överkänslighet mot vete, eftersom jag inte har mått dåligt av surskorpor, som ju är bakade på råg.

Kanske jag på det sättet slipper de varierande symptom som jag inte har kunnat få att passa ihop med alfa-gal.

Men proverna tar ju inte slut för det. Det var ju inte bara det negativa celiakiprovet vi talade om, min läkare och jag.

Ett av de tre avföringsprov jag lämnade förra veckan var nämligen positivt.

Att det bara var ett prov som var positivt får man kanske ta som ett tecken på att det inte står helt tokigt till, men det är ju lögn och båg att påstå att jag är glad åt den saken.

För nu har jag en koloskopi att se fram emot.

Och det kommer garanterat att föranleda ett antal samtal om alfa-gal. Jag blir ju tvungen att reda ut hur det står till med de preparat och mediciner som används i samband med kolonoskopin.

Och själva undersökningen är knappast rolig heller, sen när vi kommer så långt.

Men i väntan på det blir det fasta.

Inte fasta-från-all-mat-fasta, utan kyrkoårets fastetid. Imorgon är det fastlagstisdag och på onsdag börjar fastan.

Så nu har jag ett drygt dygn på mig att fatta beslut om hur jag ska begå fastan i år. Det traditionella, kött och choklad och så, kan jag ju inte lämna bort, eftersom jag inte äter det längre.

Kanske en glutenfri fasta skulle sitta bra. Då får jag användning för de glutenfria produkter jag redan har köpt och så får jag se hur min mage beter sig med en sådan diet.


Kommentarer