Gasmask nästa

Så ligger jag vaken med svidande händer, kliande fötter och knip i magen igen. Varken klådan eller magen är hemskt illa den här gången, men hela situationen är oändligt irriterande.

I synnerhet som det enda jag kan komma på som orsak till nattens reaktion är stekos från det som andra åt när jag var på middag hos en vän idag. Och stekos skulle jag verkligen inte orka börja reagera på.

Men varken jag eller andra allergiker får välja vad vi reagerar på. Jag tog en antihistamintablett för över en timme sedan och nu känner jag att det börjar lätta.

Det är inte här och nu som är problemet - om inte symptomen blir värre, alltså - utan hur invecklat mitt sociala liv blir om jag inte kan vara med i köket när det lagas något däggdjursbaserat hos en vän.

Bara tanken på det gör mig trött och ledsen.

Idag var jag glatt med och lagade mat. Det trevligt men i efterhand inser jag att det inte var så smart.

Så nu tänker jag på hur jag kan få pusselbitarna i mitt liv att passa ihop framöver.

Mest tänker jag på den här ena bångstyriga pusselbiten som verkar växa nya taggar och hörn så fort jag ägnar mig åt något roligare. Den vill ju inte passa in någonstans.

Pusselbiten som det står alfa-gal på.

Men skam den som ger sig. Här gäller det att hitta lösningar i alla fall, även om de måste skräddarsys. För livet går vidare. Det ska gå vidare.

Så nu tänker jag så här:

Plan A: Kom ihåg att ta antihistamin i förebyggande syfte redan innan matlagningen börjar alltid när det lagas däggdjursmat. För säkerhets skull.

Plan B: Skaffa ett filter för att minimera problemet och ge mig ett alternativ om jag känner mig extra motvillig att käka tabletter.

* * *

Sagt och gjort. Nu har jag beställt två filtermasker från Cambridge Mask. Gasmasker.

Det tog en stund att välja. Vill man ha en gasmask som är glatt skotskrutig eller en som har dödskallar på sig? Svar: Nej.

Jag valde till slut en diskret grå (som om en gasmask någonsin kunde vara diskret!) och en i gladare färger. Och ingendera vill jag ha, men precis som med adrenalinpennorna vill jag inte heller låta bli att ta ansvar för mig själv.

På Cambridges webbplats står det så här om den modell jag valde: The PRO uses military grade filters developed for chemical, nuclear and biological warfare protection. (PRO-modellen har filter som har utvecklats för militärbruk som skydd mot kemisk, kärnvapen- och biologisk krigföring.) På annat håll på sajten står det att maskerna skyddar mot allergener och luftföroreningar. 

Suck.

Vad hände med mitt liv?!



Edit: 13.1.2020 kom kuvertet med gasmaskerna, det bloggar jag om här

Kommentarer