Det går i vågor



Jag har vant mig vid min veganska tandkräm från apoteket nu. Första gången kändes det konstigt att borsta tänderna med en tandkräm som varken löddrade eller smakade något.

Nu när jag är van tycker jag tänderna känns renare.

Det är kanske för att man inte får en ny smak i munnen, bara effekten av att ha borstat tänderna, så man fokuserar helt på effekten och inte alls på smaken.

Men dyrare är det ju. En rätt så liten tub kostade över sju euro.

Och ändå är det ju så att varje natt som jag inte vaknar med svullen tunga är hemåt, så jag fortsätter mer än gärna så här.

Inte för att livet är en dans på rosor precis. Jag har sovit sämre sedan den där obehagliga morgonen, vilket kanske är helt rimligt, men "rimligt" gör mig inte piggare.

Bättre blir det inte heller av att jag har lyssnat på en ljudbok, Bitten av Kris Newby, om fästingars roll i utvecklingen av biologiska vapen i USA på 60-talet. Boken är både fascinerande och skrämmande och på författarens webbplats finns dokumentationen hon hänvisar till, så det är svårt att avfärda det hela som ett påhitt. Kanske största delen av dagens borreliafall i USA (där sjukdomen kallas Lyme disease) har orsakats av arbetet med biologisk krigföring.

Jag fick höra om boken av en kvinna i en av de amerikanska AG-grupperna på Facebook och hon rekommenderade i synnerhet kapitlet om fästingen Lone Star Tick som sprider alfa-gal i USA. Så långt har jag inte hunnit än, så det får jag återkomma till i ett senare blogginlägg.

Just nu ligger fokus (som vanligt?) på att komma upp ur senaste svacka. Jag tycker jag äter så rätt som jag bara kan, ändå fick jag ta B-vitamin idag igen, eftersom jag märkte att det ömmar i mungipan. Livet var lättare förr, det är helt klart.

Jag märker också att jag börjar stressa över min förestående resa till Paris. Vad kan jag äta? Vad måste jag komma ihåg att packa som jag inte behövde tänka på förr? Vad är rimligt att vänta sig av den kusin som jag ska bo hos? Hur mycket antihistamin kan man trycka i sig i förebyggande syfte? Fanns det något veganvänligt på kaféet på Louvren när jag var där senast häromåret?

Svaret på den sista frågan har jag verkligen ingen aning om. Men att börja googla efter "vegan i Paris" eller något sådant orkar jag inte med just nu. I synnerhet som resesällskapet (läs: min mamma) har meddelat att hon vill äta biff tartar. Det lär nämligen inte serveras på veganrestauranger.


Kommentarer

  1. Om du tar B-vitamintabletter, kom ihåg att ta dom på förmiddagen för att de har/kan ha en uppiggande effekt och kan störa sömnen.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar