AG-vänliga blinier


Visst går det att göra blinier utan mjölk, grädde, gräddfil eller smör. Alfa-gal blinier.

Här följer mitt improviserade recept för 10 blinier:

Ingredienser

Första skedet:
Ca 4 dl havreyoghurt av något slag (jag använde Oatlys turkiska havregurt)
Ca ½ dl havremjölk
20-25 g jäst
2½ dl bovetemjöl
(1 tsk socker)
1 tsk salt

Andra skedet:
1½ dl het havremjölk
1 eller 2 äggulor
1 eller 2 äggvitor

+ veganmargarin för stekning

Servera med rom, havregurt och finhackad (röd)lök. Eventuella gäster utan alfa-gal kan byta ut havregurten mot gräddfil (eller smetana, om man vill ha ett fetare och mer traditionellt alternativ).

Så här gör du:
Värm upp havregurten i en kastrull tills den är fingervarm. Blanda i en lämplig skvätt ljummen havremjölk. (Sikta på konsistens surmjölk, ungefär.) Lös upp jästen i blandningen. Det går lättast med vispel. Blanda i bovetemjölet och saltet. (De som vill ha socker i sina blinier lägger i det här; saltet kan man i så fall spara till andra skedet; jag använde bara salt och saknade inte sockret.) I det här skedet är blandningen alltså deg snarare än smet.

Låt degen stå och jäsa under duk i 1-2 timmar eller tills du är redo att grädda blinierna.

Separera ägget/äggen (jag använde bara ett, men blinierna skulle antagligen ha hållit ihop lite bättre om jag hade använt två ägg) och vispa upp vitan till skum. Blanda i äggulan och den vispade äggvitan och häll sedan i den heta havremjölken. Nu har blandningen blivit smet.

Stek blinierna i rikligt med veganmargarin. (Jag använde Becel på flaska, det gjorde processen enkel.) Servera helst direkt ur pannan.


Idealet är ju att steka i riktiga blinipannor av gjutjärn, men dem vågade jag inte använda eftersom de inte hade körts i diskmaskin i flera omgångar (för det gör man ju inte med gjutjärnspannor) och jag inte ens då skulle ha varit säker på att jag fått bort alla spår av fett som innehåller alfa-gal. I stället stekte jag i de minsta stekpannorna jag hittade i skåpet, av vilka den ena var en billig, vinglig sak från Ikea som jag aldrig brukar använda annars. Det funkade förvånansvärt bra och dem klarar jag mig bra med den här blinisäsongen. Nästa år kan jag fundera på att investera i en ny gjutjärnspanna och se om det blir stor skillnad.

Och jo, det kändes som en stor seger att inte behöva avstå från blinier i år.


Kommentarer