Heparin är animaliskt


Dagens försök till blodprov var en obehaglig upplevelse.

Mina ådror brukar gå och gömma sig, så blodprov innebär ofta ganska många suckar och försök. Efter tre stick brukar en ny sköterska försöka om hon lyckas.

Trots det har jag inte haft obehag av blodprov eller sprutor. Jag har snarare försökt trösta hälsovårdspersonalen och försäkra att hen inte är den första som har problem med mina ådror.

Efter att jag lärde mig att säga att det är bättre att använda en kanyl för åldringar och småbarn har det gått bättre.

Tills idag, då.

Samma sköterska som utan problem och på första sticket tappade mig på 6-7 ampuller för diverse levervärdes- och andra prov häromveckan kämpade först med att alls hitta en ådra.

Sen stack hon mig och inget hände. När hon tog bort provröret såg jag att det kom blod i kanylen och påpekade det. Hon pillade in ett nytt provrör och lyckades mjölka ut några droppar, men fick sen ge upp. Då kändes allt plötsligt jättekonstigt.

Nu sjönk nog blodtrycket drastiskt, tänkte jag. Bra att jag sitter, kunde ha farit i golvet annars.

"Vad är det i kanylen? Är det något animaliskt, något däggdjursbaserat, för då är jag allergisk mot det?!"

Sköterskan försäkrade att hon inte hade sprutat något i mig. "Det är heparin i," sa hon, "men det är bara för att blodet inte ska koagulera [i provröret]."

Jag sa att jag inte mådde bra, att det kändes konstigt.

Jag hämtade mig en stund och det kändes bättre, så vi försökte på nytt. Det stinget gjorde ont, mer ont än det någonsin brukar med en liten kanyl. Så jag sa till. Och något blod kom det inte heller.

Tredje försöket gjorde hon i andra armen, med lika magert resultat.

Vi kom överens om att försöka igen imorgon.

Men nu har jag sökt på "heparin" i en av AG-grupperna på Facebook och jodå, heparin utvinns i huvudsak ur grisar. Så jag måste nog ha fått en pytteliten mängd i mig i samband med att provrör togs av och sattes på.

Jag hade ju läst om omedelbara allergiska reaktioner hos personer med alfa-gal-syndrom, men det var väldigt obehagligt - och så oväntat - att vara den som reagerar.

Jag tänker ju också på att min reaktion trots allt var mild. Men det konkretiserade att människor har dött av anafylaktisk chock när de har fått intravenös medicin med något däggdjursbaserat i. Som cancermedicinen cetuximab.

Så nu undrar jag hur jag ska göra med blodprovet imorgon. Vågar jag försöka på nytt? Har jag något annat alternativ om jag vill veta hur det står till med mina ferritinnivåer?

Känner någon vegan eller någon med alfa-gal till något alternativ?


Kommentarer