Veganglass utan karragenan


Nu har jag kommit så långt i bearbetningen av min allergi att jag har klarat av att börja äta veganglass.

Det tog nämligen emot i början.

Vad jag ville ha var Mövenpicks chokladglass och vad man än tycker om den så kan man inte påstå att den är vegansk. Och fick jag inte den så ville jag inte ha glass alls.

Men nu har jag alltså kommit några steg längre på vägen och har börjat studera de alternativ jag på riktigt har att välja mellan i nuläget.

Och då kommer vi in på karragenan. De ämnet finns till exempel i Pirkkas mjölkfria chokladglass. För en vegan är det inget problem, det utvinns ur rödalgen karragentång.

Men för mig som är alfa-gal-allergisk är det ett ämne jag har lärt mig att undvika, eftersom det på molekylnivå påminner väldigt mycket om alfa-gal, alltså just den oligosackarid som jag är allergisk mot. (Här finns en vetenskaplig text på engelska om det.)

Så det gäller att först hitta avdelningen med veganglass och sedan läsa innehållsförteckningarna.

Eller gå direkt på Jymys veganska dubbelchokladglass, som jag har lärt mig att göra, för den innehåller inte karragenan.

Den smakar ju inte gräddig Mövenpick heller, men för varje gång jag äter den är jag lite nöjdare.

Dessutom har de senaste dagarna gått bra. Jag har bara tagit en antihistamintablett om dagen och t.ex. i fredags klarade jag mig till och med helt utan antihistamin.

Och i lördags använde jag framgångsrikt min Cambridge-mask när det lagades två sorters tacokött hos en grannen, både sådant jag är allergisk mot och sådant som jag kan äta.


Det var en lyckad testrunda, jag fick inga reaktioner, och det var ju precis det som var målet. Dessutom bjöd jag på underhållning för mina vänner, som såg det komiska i att jag var utspökad som jag var.

Och jodå, det kändes lite konstigt att laga mat och inte känna doften av maten. Lite som att se på ett kockprogram i teve.

Men jag vet att jag kan använda masken och att den fungerar. Det ger lite mer trygghetskänsla inför flyget till Paris på torsdag.

Och Englands cricketlandslag höll nerverna i styr och slog Sydafrika i den tredje Test-matchen idag. Så visst har jag en hel del att fira med lite veganglass!


Kommentarer