Glad luciadag!



Ibland är jag så trött på att vara allergisk. Idag är en sån dag.

Igår deltog jag i en härlig kvinnokväll här i Karis. De andra åt risgrynsgröt, men jag fick en festlig laxsmörgås i stället, eftersom mjölk inte längre är ett alternativ för mig.

Efteråt jobbade jag här hemma i väntan på valresultatet från Storbritannien. Vid midnatt finsk tid skulle man få veta vad vallokalsundersökningarna tydde på, så jag satt uppe.

Vid elvatiden började det leva om i magen på mig. En stund senare började känna av mina händer. Sen övergick obehaget i magen i direkt smärta.

Vid de första symptomen tog jag en antihistamintablett. Strax före midnatt tog jag en tablett till och en litalgin mot värken i magen.

Efter ett somnade jag.

Idag kollade jag om margarinet på smörgåsen jag fick igår eventuellt var av fel sort. Det var det inte, det var precis samma veganska margarin jag använder hemma.

Tidsmässigt skulle det också passa bättre med att det som var olämpligt för mig fanns bland det jag åt till middag - ungefär sju timmar före symptomen infann sig. Men jag åt pasta med tomatsås som jag lagade själv, så det passar inte heller in.

Åt jag något till efterrätt som jag glömde att bokföra i appen? Minns inte. Kanske en banan? Men en banan ska ju inte heller ge upphov till reaktioner, så det hjälper inte. Det är bara att leta vidare efter boven.

Jag diskade en del igår, eftersom min nya diskmaskin levererades på förmiddagen och det hade hunnit samla sig disk på diskbänken. Där fanns också sådana kärl som hade innehållit mjölkprodukter som andra hade ätit eller druckit hos mig. Jag minns att det fanns en skål som jag lyckades tömma över min ena hand på ett sätt som fick mig att tänka: "Aj, det där var inte smart gjort."

Men nog borde väl magsmärtan ändå ha att göra med något som jag har ätit?!? Eller är det bara så att jag måste tvätta alla lakan och kläder och handdukar på nytt med veganskt tvättmedel? (För det har jag ju lämpligt reserverat tid och ork för inför jul. Not.)

Jag vet fortfarande om mina händer, så det stöder ju teorin om att det är något som finns här hemma som jag blir utsatt för hela tiden. Måste kanske byta städprodukter också - det blev ju julstädat i köket i samband med diskmaskinsbytet...

Men just nu är jag bara trött på det här, hjärtligt trött.

Som så många andra gånger får jag lägga detektivrollen åt sidan och fokusera på att leva här och nu. Så gott det går. Vilket just idag innebär att fira S:ta Lucia!

Glad luciadag!


Kommentarer