Beyond Meat


Häromdagen var jag ute och åt i Helsingfors. Vi åt på en liten bistro i Hagnäs vid namn Kuja och det var en alltigenom positiv upplevelse.

Inte nog med att det fanns både en kött- och veganversion av samma hamburgare på menyn, de hade också samma burgare som Burger in a Bowl, alltså med stor sallad i stället för hamburgerbröd. (Man kunde ha valt den med pommes frites också, men jag valde salladen.)

När jag för säkerhets skull kollade att den veganska rätten säkert också steks i olja och inte i smör blev personalen nästan förnärmad och försäkrade att de faktiskt tar mat på allvar.

En annan i sällskapet valde samma rätt men i köttversion, så man kom åt att jämföra. Jag tycker faktiskt att min veganska Beyond Meat-burger (till vänster) såg godare ut än tvillingen med kött. God att äta var den i alla fall - och det gällde uppenbarligen köttburgaren också.

Dessutom har jag lärt mig att Annas pepparkakor är veganvänliga och det gör ju julen lättare, hurra för det!

Just nu har jag visserligen klåda både på händer och fötter (trots intag av antihistamin, får väl ta en tablett till snart) efter ett möte med en kladdig burk som visade sig innehålla lanolin.

När jag ännu åt kött minns jag att fårrostbiff gav mig de allra värsta magsmärtorna, så jag tycks vara speciellt reaktiv när det gäller alfa-gal i får. (Tyvärr får det mig att tänka på hur gott fårkött är.)

Men som vanligt gäller det att hålla humöret uppe.

Och till jul blir det minsann inte bara vegetariskt. Skinka är förstås uteslutet, men jag satsar på kalkon.

Och kanske lite vegansk choklad. Hade tänkt äta lite av den redan idag, men då blir ju den pågående reaktionen värre, så det får vänta till imorgon. Eller övermorgon.

Glad väntan på julen!


Kommentarer