Jul med alfa-gal


Lutfisk, kalkon och morotslåda går bra att äta även med alfa-gal-syndrom. Fast morotslådan får man ju då laga på veganmargarin och med havremjölk i stället för vanlig, men i alla fall.

Andra i huset åt skinka och jag vet inte det var ångorna från skinkan eller vad det var, men jag hade både känningar i magen och kliande händer en stor del av julafton. När fötterna också började kännas av tog jag antihistamin, men riktigt bra blev det aldrig.

Klådan har fortsatt idag, så jag tog en antihistamintablett till genast efter frukost och får kanske acceptera att det är så mycket på gång just så här kring jul att det är bättre att ta antihistamin morgon och kväll för att kunna koncentrera sig på själva julen.

Det som kändes mindre konstigt än väntat var den så gott som chokladfria julen. Marmelad är ju också gott, nämligen.

Jag somnade i soffan före midnattsmässan, men det var kanske lika så bra, eftersom det gjorde att jag höll mig vaken genom hela sändningen, från kalenda till Adeste fideles. Och då är det jul på riktigt för mig.

God jul!


Kommentarer