Regeringskris och problem med bakverk


Idag avgick statsminister Antti Rinne. Det låg ju minsann i luften, så jag passade på att ta en bild av gatuskylten på Regeringsgatan när jag var på väg till Studium Catholicum (det blekgula huset till höger i bild) imorse.

Jag stack mig in på Studium på väg till Hagnäshallen, där jag skulle bjuda min mamma på födelsedagslunch. Efter att ha studerat menyerna en stund konstaterade vi att det var mer sannolikt att jag lugnt skulle kunna äta mig mätt om vi gick till vårt vanliga sushiställe.

Sagt och gjort - och inga bilder på sushin tog jag, för den åt jag upp i rask takt i stället.

Sen tänkte vi att vi köper bakelser i hallen till efterrätt. Lite naivt utgick jag nämligen ifrån att det garanterat finns ett veganskt alternativ i ett kafé i Hagnäshallen. Men icke.

Inte nog med att det inte fanns, kvinnorna bakom disken verkade knappt ha koll på vad veganskt var.

- Har ni något veganskt bakverk? Jag är allergisk mot mjölkprodukter, förklarar jag.
- Tjaa, har vi det? frågar den ena kvinnan den andra.
- Var det inte så att munken..., svarar den andra.
- Jo, den här munken! Den första kvinnan lyser upp.
- Och det är säkert att den inte har smör i? kollar jag.
- Smör? Jo, det har den nog säkert.
- Och ni har inget annat?
- Nej, det tror jag inte.

Så jag köpte en bakelse åt mamma och fick själv nöja mig med bara kaffe. Koffeinfritt.


Kommentarer