Med mask mot corona


Fotbolls-EM flyttas fram ett år, samma sak kommer att hända med OS i Tokyo, skolorna kommer fortsätta med distansundervisning hela våren, antar jag...

Det är mycket coronaviruset och covid-19 vänder upp och ner på.

Eftersom jag är egenföretagare och jobbar hemifrån kommer mitt jobb inte att förändras. För andra kommer vissa förändringar säkert att bli bestående.

Vad ekonomin beträffar får vi se vad den här pandemin i slutändan leder till. Nytt kommer att ersätta det gamla och i bästa fall kommer det nya att vara mycket mer hållbart än det gamla.

Men i väntan på det är den nya verklighet som finns där någonstans i framtiden finns hela det här besvärliga nuet som vi ska ta oss igenom.

Somt nytt kommer snabbt för att lösa nya problem, som servicen där lättföretagare med hygienpass packar mat som taxiföretagare kör ut till kunderna från butiker som inte har egen webbshop.

Annat nytt kräver mest tålamod, och det är ju alltid en bristvara.

Mitt liv vänds inte upp-och-ner av att vänta ett år till på det finska herrlandslagets debut i fotbolls-EM, men att leva med bara webbmässor kommer att kännas värre och värre efterhand.

En överraskande aspekt av covid-19 är att jag plötsligt har nytta av mitt alfa-galsyndrom.

Annars skulle jag ju minsann inte ha haft två skyddsmasker av den sort som faktiskt skyddar mot viruset hemma.

Jag skrev tidigare att jag har svårt att få den större av de två maskerna att hålla tätt, men övning ger färdighet och nu tycker jag faktiskt att den känns mer bekväm.

Hittills har jag använt mina masker för att skydda mig själv mot matos hos bekanta som har tillagat däggdjur eller t.ex. min gudson har värmt en fryspizza. Jag har tillsvidare inte reagerat på osten på pizzan, men lukten väcker obehag hos mig nu, eftersom jag vet att oset potentiellt är skadligt för mig. Det är helt enkelt enklare att ta på en mask och slippa känna lukten.

Nu tar jag också på masken när jag träffar min gudsons mormor, som är över 80, och då är det ju för att skydda henne snarare än mig själv. Jag tror att det är väldigt bra för henne att hon inte bara får en matkasse levererad vid dörren, utan att någon (tvättar händerna frenetiskt och sedan) kan sätta sig ner och tala med henne också. Ens i mask.

Jag tror att många äldre människor som snällt håller sig isolerade för att minska risken för smittspridning just nu kommer att betala ett högt pris mentalt innan den här epidemin är över. För det är helt enkelt inte är samma sak att tala i telefon som med en medmänniska i samma rum.

Det kommer att visa sig att de som är isolerade med någon annan klarar av den här epidemin bättre än alla de som bor på egen hand, även om det garanterat sliter på vilken relation som helst att tillbringa så mycket tid tillsammans.

Det kommer sannolikt också att visa sig att det finns en skillnad i måendet mellan de seniorer som klarade av att använda FaceTime eller Skype eller någon annan app där man ser barns och barnbarns ansikten på en skärm och alla dem som bara hör rösterna av sina nära och kära.

Så kanske jag ska tvätta både telefonen och händerna nästa gång jag hälsar på med min mask och låta gudson och mormor tala via en skärm en stund...

Kommentarer