Och så är det plötsligt augusti...



Det har inte blivit några blogginlägg här på hela sommaren, märker jag. Tiden har gått åt till corona, semester och allmän överlevnad, och bloggen har jag alltid skjutit upp till "imorgon" eller "nästa vecka". Nå, nu är det augusti och den veckan kom till slut.

En orsak till att jag inte har bloggat om alfa-gal (men nog här) har också varit att jag har fått vissa rutiner. När jag i våras lämnade bort glutenet också började vardagen löpa mycket bättre.

Det betyder ju inte att sommaren har varit helt utan motgångar. Ett par gånger drabbades jag av att huden plötsligt flagade på handflatorna utan att jag hade någon aning om vad det var som orsakade reaktionen. 


Den motgången lärde mig ingenting, eftersom jag inte kom på vad det var som orsakade reaktionen, men os har jag lärt mig vara på min vakt på mer än tidigare.

På grund av coronan har jag ju inte rört mig mycket bland folk, men under sommaren har jag faktiskt hälsat på hos goda vänner på deras sommarstuga i flera repriser. I huvudsak har min mat då lagats inomhus och eventuellt kött har grillats utomhus, men ett par gånger har jag slarvat jag med att ta på mig mitt andningsskydd när det fanns kött- eller ostångor i luften och det hämnade sig inom kort: jag fick igen mer besvär med nervskadan i benet.

Det var en välbehövlig påminnelse om att aldrig, aldrig slarva med den här allergin. Det gäller att hela tiden vara på sin vakt och värna om sin livskvalitet.

En följd av coronan är att ingen som ser mig gå med en Cambridge Mask på stan inser att jag har två orsaker att gå skyddad, så jag slipper förklara mig som jag gjorde förr. Ibland har jag gått till butiken med bara ett vanligt coronaskydd i pappersaktigt fibertyg och ångrat mig när jag inser att jag antastas av diverse lukter av kött och ost som nu känns obehagliga, eftersom de skydden inte är lika täta som min "gasmask".

Bland annat därför har jag lagt in en förhandsbeställning på flera AG-vänliga andningsskydd, så att jag kan fortsätta skydda mig mot alfa-gal-relaterade reaktioner oberoende av virusläget.

Kommentarer