"Stilla som under coronan"


Det händer inte så mycket just nu.

Jag undrar om vi kommer att säga att det är "stilla som under coronan" när det är folktomt någonstans i framtiden.

Vilket påminner mig om vad jag hörde en annan finländare förundrat säga i Indien en gång: Täällähän on väkeä kuin Salpausselällä. (Det är ju lika mycket folk här som på skidtävlingarna Salpausselkä-spelen.) Den parallellen hade jag som icke-längdskidåkningsintresserad aldrig kommit på själv.

Som alltid är det perspektivet som avgör.

Och coronaviruset har ju förändrat vårt perspektiv. För gott, antar man.

Mitt eget liv har däremot inte förändrats väldigt mycket. Förutom då det här med att jag inte kan gå i mässan.

Jag har bunkrat upp med alfa-gal-vänlig mat, så jag varierar en glutenfri pasta pomodoro med potatis och kyckling. Häromdagen åt jag makaronilåda lagad på glutenfria makaroner och med kycklingfärs i stället för nötdito. Det blev ganska blaj, men det fungerade ju som koncept och gick bra att äta med rejält med ketchup. Nästa gång blir det bättre med mer kryddor i, får jag tro.

Att man inte kan gå på kafé eller restaurang gör ju att risken för att få något felaktigt i sig är ganska nära noll. Det gäller visserligen fortfarande att läsa på förpackningarna; häromdagen slarvade jag i butiken, eftersom jag hade lyckats köpa ett par tetror kokosmjölk som innehåller xantangummi (här kan du läsa om varför jag undviker det), men till all tur märkte jag det innan jag öppnade förpackningen, så jag har klarat mig bra hittills.

Allt handtvättande gör ju att a) tvålen går åt som aldrig förr och b) händerna blir nariga, men jag har hittat flera veganska tvålar i min närbutik och än har inte min veganska handkräm tagit slut heller, så det ska väl gå att hantera, det också.

På måndag återgår jag till arbetet och det sker ju hemifrån via dator oberoende av vilka farsoter som härjar ute i världen.

Sen ska jag försöka se till att jag fortsätter med mina promenader, om inte precis dagligen så nästan i alla fall.

Och jag har kommit överens med min läkare om att ha låg tröskel att ta sjukledigt på nytt om det känns att jag tar mig vatten över huvudet. Jag vill inte alls ta en närmare titt på den där väggen jag höll på att gå in i.

Kommentarer