Influensavaccin och alfa-gal


Jag brukar inte ta influensavaccin. Det har inget med vaccinmotstånd att göra - jag tycker att vaccin är ett briljant påhitt! - utan det är för att jag som översättare arbetar hemifrån och till vardags inte kommer i kontakt med så mycket folk. Det har känts onödigt, helt enkelt.

Men i år är ju allting annorlunda.

Eftersom det har spekulerats att influensavaccinet eventuellt gör att man får en lindrigare form av covid-19 om man blir smittad så bokade jag tid till min lokala hälsovårdscentral för att få vaccinet. Det gick behändigt online och igår var det vaccindags.

På förhand hade jag kollat vaccindiskussionerna i ett par köttallergigrupper, så jag hade beväpnat mig med en lista med vaccin som jag visste att var trygga, men väl inne hos vaccinationssköterskan visade det sig förstås att det var ett annat preparat som Raseborgs stad hade köpt in.

Vaxigrip tetra, stod det på förpackningen, och inga klockor ringde hos mig.

Så jag berättade att jag har alfa-galsyndrom och frågade om det finns något från däggdjur i vaccinet. Inte helt överraskande kunde sköterskan inte svara på den frågan. Hon kallade in en kollega, som inte heller hade hört om AGS eller kunde säga om Vaxigrip innehöll något däggdjursbaserat, men båda var överens om att jag inte kunde ta sprutan utan att frågan hade utretts.

"Jag ringer till THL och kollar om det är tryggt för dig och så ringer jag upp dig och ger besked."

Idag ringde telefonen och sköterskan berättade att det finns ägg i vaccinet, men inget från däggdjur, enligt uppgifterna från THL. Jag kan alltså tryggt låta vaccinera mig, hurra!

Igår var det snack om att jag eventuellt skulle vara tvungen att ta mig till sjukhuset i Ekenäs för att få sprutan så att en läkare finns på plats, men inte heller det behövdes, bedömde man på THL, utan vaccinet var tryggt för mig eftersom äggdjur per definition inte är däggdjur.

Så nu har jag loggat in på stadens e-tjänst igen och bokat vaccinationstid nummer 2 till måndag.

Återstår att se vilket coronavaccin vi får i Raseborg och om det har något med t.ex. lamadjur att göra...

Kommentarer