När vänster hand flagar


 

Så är det en sån dag igen då. Huden på vänster handflata flagar, medan höger hand känns helt normal. Och jag har ingen aning om vad jag eventuellt har gjort med vänster hand som jag inte har gjort med höger hand.

Bläddrar i appen som jag använder för att föra matdagbok och hålla koll på mina symptom och kan konstatera att det bara var vänster hand som flagade den 30 juli också.

Första gången jag hade det här symptomet, däremot, flagade båda händerna.

Ber appen analysera vad som kan vara orsaken till reaktionen, men varken den artificiella intelligensen eller min egen hittar något vettigt samband. Antagligen är det något jag har rört vid och sådant bokför jag ju inte.

Jag försöker fundera på vad jag har gjort idag på morgonen, men kommer inte på något alls som jag inte gör alla morgnar. Att alfa-gal är en allergi som ofta kör med långa reaktionstider gör det inte lättare. Hur skulle man kunna komma ihåg allt man har rört vid igår kväll?!

Reaktionen på vänster han har avancerat till en lite brännande känsla och jag anar att det börjar hända något i höger handflata också. Så det är kanske ändå inte något jag bara har gjort med vänster hand, utan något som jag har röt vid med båda händerna, men mer med den vänstra.

Vänster. En klocka ringer. 

Igår blev jag fästingbiten i vänster knäveck. Men det var en liten, liten nymf, så jag bör ha varit det lilla kräkets första (och sista) blodmåltid. Vilket innebär att den inte borde ha haft alfa-gal i sig. Så jag tror inte att min allergi ska bli värre av det bettet.

Jag återgår till att fundera över vad jag har rört vid. Dörrhandtag? Visst, men jag tror ju inte att någon har brutit sig in hos mig och penslat något handtag (som jag mest rör med vänster hand) med någon allergen. Kaffekokaren? Äggkokaren? Diskmaskinen? Kylskåpet? Jag är högerhänt och får inget att stämma.

Så det är (igen) bara att rycka på axlarna och gå vidare. Och vara tacksam för att jag tillsvidare aldrig har reagerat med andnöd på någonting.


Kommentarer